22.9.10

Valet 2010

Har känt ett behov att skriva lite om valet, men inte riktigt varit tillräckligt taggad. Kanske dags nu.

Först vill jag mest visa onda ögat en aning mot alla er som inte röstade. Jag tycker det är skandal. Fast ännu värre är de som inte röstar och sen lackar på t.ex. SD: har man inte sagt vad man tycker ska man inte komma senare och klaga. Ni har ingen rätt att göra något annat än sitta ned och hålla käften.
Second, att SD kom in i riksdagen är egentligen inte särskilt förvånande. Äntligen har rasisterna fått ett parti som talar till dem, även om inte SD själva vill erkänna att de är rasister, och kanske är de inte det heller...? Dessutom finns ju teorin om att många kan ha röstat fel, gamla som inte ser så bra och invandrare som har svårt för svenskan. Sverigedemokraterna och socialdemokraterna är nog förvånansvärt lätt att ta fel på.
Och jag tycker det var jävligt töntigt, nu buar ni mig säkert, att Lars Ohly vägrade sätta sig i samma rum som Jimmie Åkesson. Det är en grej att inte hålla med om en annan persons åsikter, men att över huvud taget inte vilja vara i samma rum som någon, fuck it. Jag tycker inte att SD:s åsikter är vettiga, men jag tycker faktiskt att alla människor har lika värde och det ska synas tydligt bland Sveriges politiker.

Jag röstade på Miljöpartiet, fräsig som jag är. Är nog inte den enda som blir lite sänkt för att Maria Wetterstrand inte får sitta kvar. Till kommun och landsting blev det, damdamdam, Feministiskt Initiativ. Jag är inte insatt i deras politik särskilt mycket över huvud taget, men jag kände att, vadfan, mer jämställdhet i samhället.

Jag hör gärna era tankar, välkommen att berätta. Puss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar