31.3.10

Persianpäls

Härom dagen såg jag något jag först trodde var en häxa. Jag var på T-centralen, på väg till tunnelbanan och framför mig gick en lång och smal kvinna i en lång kappa av persianpäls. Först kände jag avsmak, men efter en närmare titt på denna varelse upptäckte jag att hon var något annat än en äcklig pälskärring. På fötterna hade hon ett par grå höga stövlar med bred klack, som inte började vid hälen, utan en bra bit in, vilket jag fann oerhört fascinerande. När jag ökat takten och lyckats gå om henne, såg jag att hon var en vacker ung kvinna, säkerligen modell och hon kändes väldigt speciell och annorlunda.
Jag var inte helt bekväm med att känna såhär, eftersom jag i alla andra fall annars skulle kastat onda blickar och fått obehagliga rysningar över hela kroppen. Päls är inte helt min grej, jag har i vissa fall till och med svårt för fake-päls, men persian är ändå bland det värsta. Jag tycker att det är helt otroligt hur många som går runt i päls nu och det äcklar mig. Att tycka att det är snyggt är en grej, men att klä sig i något som en gång levt... I do not understand. Skulle du sätta på dig en främmande människas döda skinn, eller? Svarar du ja kan jag inte klandra dig om du använder päls, men då kan jag inte heller på något sätt tycka att du är en särskilt varken klok eller fräsch människa.

Här har ni lite info taget direkt från wikipedia, som kanske inte är den mest pålitliga källan. Men, jag har tidigare funnit fakta som stämmer ganska bra överens med denna och jag tror nog jag kan lita på den.

"Egentlig persian kommer från lamm som slaktas 3–6 dagar gamla innan den lockiga pälsen raknar (sker vid 8 till 10 dagars ålder). Kvaliteten yakhobab kommer från lamm som är 10–40 dagar gamla och triasok från 1–4 månader gamla lamm. Kvalitén Breitschwanz erhålles från naturligt aborterade foster (på grund av de karga villkor som karakulfåren lever under är missfall relativt vanliga).[1] Uppgifter finns även att dräktiga tackor slaktas för fostren[2]."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar