14.12.10

enkel resa till strängnäs - dyrare än tåg.

Det är inte tillräckligt många som läser min blogg för att det ska kännas bitchigt att lägga ut en hel konversation här. Det känns faktiskt hela okej, särskilt när jag håller de två personerna anonyma.

t: Du är inte sugen på en sväng till strängnäs imorgon förmiddag?
c: Jag hade tänkt åka in vid tre. En second handbutik som öppnar då.
t: Åh, spännande. Men jag ska vara där kl elva.
c: Jag har tyvärr inte råd att åka två ggr fram och tillbaka. :/ Annars självklart!
t: Kan du inte stanna där mellan då?
c: Vad ska jag göra där i fyra timmar?
t: Julhandla, ta en fika?
c: Handla skulle jag göra vid tre. O fika har jag som sagt inte råd med. Har några få slantar kvar som jag hoppas ska räcka till klappar.
t: Oh, okej. Och om jag betalar lite? Hur mycket isf?
c: För soppa att jag ska skjutsa menar du?
t: Ja.
c: 67,50.
t: Noga med 50öringarna. Räcker en 50lapp?
c: Ja alltså jag räknade. 5 liter soppa a 13,50 för de e vad som går åt.
t: Jo jag fattar.
c: Men ja femtio kronor o en kram o glatt humör så ska de gå att ordna :)

...

Framme i Strängnäs, sagt hejdå och C stannar i strängnäs, trots allt:

t: Kom på en sak. Du skulle ju till strängnäs ändå, då slipper du åka två ggr. Tycker du ändå att jag ska betala 50 kr, om du inte vill skjutsa till läggesta?
c: Annars skulle jag ha åkt vid tre. De skulle ha kostat 70 spänn annars om jag skulle åkt två ggr..
t: Vadå 70 om du skulle åkt två ggr? Men igår sa du att det var ok med 50+frukost.
c: Ja? Om jag skulle åka fram och tillbaka. 70 kronor. Du sa inget om att du skulle tillbaka eller till läggesta. Trodde bara att du skulle in. Så då tänkte jag att okej 50 spänn blir bra.
t: Men vi snackade om att du skulle få åka två ggr isf och därför skulle du få 50 spänn. Annars borde jag få tillbaka en tjuga, så jag betalat hälften av 67, vilket är 33. Eller betala dig 17 kr och få skjuts tillbaka. Eller hur?
c: Ska räkna hur mkt de kostar på att använda bilen oxå mer än bara soppa så får vi se om 50 kronor räcker
t: Är du arg? Jag trodde bara vi kom överens om att 50 spänn räckte fram och tillbaka - tydligen inte. Men då tycker jag att det blir rättvist om jag får tillbaka pengar om du inte vill köra mig tillbaka.
c: Hur kan de bli rättvist? De kostar att använda bilen oxå... De e inte bara soppa som kostar. Tycker femtio kronor är en okej summa.
...
c: Måste ha pengarna för scruben snart.
...Imorgon vore bra.
...Ska jag tolka din tystnad som att jag får pengarna imorgon?
...Hör av dig.
t: Du kan tolka min tystnad som att jag faktiskt sov. Du kan skicka tillbaka scruben, jag vill inte ha den.
c: De funkar inte så.
t: Man har alltid ångerrätt, det är klart du kan skicka tillbaka.
c: Du får betala frakten tillbaka.
t: Nej, det tänker jag inte.
c: Jo de ska du. Gick du o la dig tio i tre eller? Jag tänker inte betala för dina saker. Simpelt.
t: Tio i tre var bara en ren diss. Och jag tänker inte ge dig mer pengar än du redan fått av mig. Först 200 spänn till akuten, sen 50 spänn igår som jag inte ens var med på.
c: Ja men de kostar i frakt. Sen vet du ju att de inte är ett vanligt postorderföretag. Om du beställer något o inte vill ha de får du ju betala frakten tillbaka. Så pass simpelt att till och med du borde fatta de. Du va visst med på 50 spänn. Har kvar messet där du fråga om 50 spänn va okej. Kommer över med scruben så får du skicka tillbaka den själv. De är ju ändå du som beställt.
t: Men det var 50 spänn om du körde mig tillbaka, eller uppenbarligen ett missförstånd. Jag är inte hemma.
c: Så varför tyckte du att jag kunde vara kvar i Strängnäs till kl 3? Skulle jag kört dig till läggesta vid 6 på kvällen då eller? Du tyckte att jag kunde ta en fika o julhandla. Kom inte o påstå att du sa att jag skulle köra dig tillbaka. När är du hemma?
t: Jag erbjöd mig inte ens att betala förrän du sa att du inte kunde stanna i strängnäs och skulle bli tvungen att åka två ggr. Innan det sa du t.o.m. att du gärna körde mig om det inte vore för att du skulle dit senare.
c: Så varför har jag ett sms i min mobil där jag säger att de kostar 67,50 i du frågar om de går bra med 50? Eller är de inte du som är timjan? Sluta tjaffsa. Åka bil är inte gratis. Beställer man saker o inte vill ha dom får man lösa de på egen hand. Jag ska ha pengarna för den. Sen får du göra vad du vill med den.
t: För att jag undrade om 50 kr räckte eller om du prompt skulle ha hela summan.
c: Gärna körde mot bensinpengar. Fattar vem som helst. Fast åh glömde i din värld e du ju inte vem som helst. O där funkar väl inget som för alla andra. 50 spänn är okej för enkel resa till strängnäs. Säger alla. Förutom du.
t: Ja, tydligen.
c: Då kan jag ta hela summan om du frågar så snällt. Jag är ingen gratistaxi.
t: Det frågade jag igår. Men då dög det inte. Nej, jag märker det. Jag som trodde man ställde upp för dina polare.
c: Ska komma från dig.
t: Jaså, tycker du.
c: Japp. Fråga runt lite bland dina så kallade vänner så får du nog höra. Om dom vågar vara lika rakryggade som jag.
t: Mina "s.k. vänner" som du säger, skulle säkert hålla med dig, medan mina vänner skulle sagt något helt annat.
c: Hur vet du ens vilka jag syftar på? Du vet mindre än du tror.
t: Berätta gärna, du.
c: Nej jag sviker inte som du.
t: Som jag? Förresten kan jag inte komma på en enda av mina riktiga vänner som du känner.
c: De är antecknat. Vi får väl se vad dom säger när dom får höra det..
t: Du ljuger så jävla dåligt.
c: Fast du har rätt. Dina riktiga vänner är väl dina fantasifigurer som vandrar runt hos dig. I din värld. Du vet världen där allt inte är som för alla andra. Ljuger? Vi får väl se. Men nu ska jag ha en trevlig kväll, vilket betyder att jag inte har tid att lyssna mer på ditt patetiska gnäll.. Har annat att lägga min energi på. Puss :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar